מהו החוש השישי שיש לאמני חושים?

שנים רבות האמינו שהחוש השישי קשור במהותו לאינטואיציה, למנטליזם או לכוחות נסתרים שמאפשרים לחזות את העתיד, לדבר עם המתים או להעלות מופע קריאת מחשבות, אולם בשנים האחרונות תגליות מדעיות חושפות, אין ספק באשר לקיומו של החוש השישי, אך הוא רחוק מכל מה שחשבנו שהוא עשוי להיות. במאמר נחשוף אחת ולתמיד, מהו החוש השישי, וכיצד הוא מרחיב את התפיסה המרחבית והעצמית שלנו.

מהו החוש השישי?

החוש השישי מכונה פרופריוספציה, ומשמעותו מודעות לגוף. חוקרים אמריקאים מאמינים, שזהו חוש סודי שטרם הוכר על ידי המדע, ושהביבה העיקרית לכך היא, שהוא נבדל מיתר 5 החושים שאנו מכירים ומודעים להם – הטעם, הריח, השמיעה, הראייה והמישוש.

החוש השישי למעשה מספק לאדם אינפורמציה על גופו הן ביחס לעצמו, והן ביחס לסביבה ולמרחב שלו. זה החוש שמאפשר לנו לגרד בדיוק היכן במעקצץ לנו בעור גם בעיניים עצומות. הוא מאפשר לנו לגעת בקצה האף, להצמיד את כפות הידיים זו לזו ולבצע אינספור פעולות מבלי שבכלל נסב לכך תשומת לב.

מחקרים שנעשו בנושא בחנו נחקרים עם הפרעות נוירולוגיות גנטיות, אשר מנעו מהם להיות מודעים לסביבתם כאשר עיניהם היו עצומות. עצימת עיניהם הקשתה עליהם לנוע במרחב עד כדי כך, שהם לא יכלו לנוע וללכת קדימה. הקושי גרם להם לאבד שיווי משקל ואוריינטציה, ואף להפיל חפצים שהיו מצויים בסביבתם.

מסתבר, שהנחקרים לא הצליחו לעקוב אחר המיקומים של הידיים והרגליים שלהם לאחר שאלו הוזזו בעדינות על ידי החוקרים, דבר שרוב האנשים מסוגלים לעשות ללא קושי.

כיצד בכל זאת מתקשר החוש השישי לאומנות חושים?

החוש השישי מייצג את כל מה שבגדר תפיסה על חושית. אם ההגדרה של 5 החושים המוכרים לנו היא היכולת לקבל מידע מהסביבה באמצעות גלים, תדרים וחיישנים שונים, הרי שכל מידע שנתפס בתודעה שלנו לא דרך 5 החושים הללו, מוגדר כחוש שישי.

אם כך, המושג החוש השישי יכול לכלול בתוכו מגוון יכולות על חושיות, ביניהן טלפתיה, ראיית הנולד, אינטואיציה, קריאת מחשבות ועוד. למעשה, הוא אומץ לראשונה על ידי הפסיכולוג ג'וזף בנקס ריין מאוניברסיטת דיוק.

אף על פי שהמחקר המדעי טרם הצליח להוכיח את אמיתות הכוחות הללו, ושהקהילה המדעית דוחה את טענותיו של בנקס ריין, לא ניתן להתעלם מהעובדה, שחיים בקרבנו אנשים עם יכולות וכישרונות פנומנליים, חלקם אמני חושים שמצליחים להדהים ולבדר קהל ברחבי העולם כולו.

איך הם עושים את זה?

המיומנות הגבוהה ביותר של אמני החושים הגדולים בעולם היא ליצור אשליה, שמשפיעה על התפיסה שלנו באשר לאחד או יותר מהחושים שלנו. זה בא לידי ביטוי ביכולת לגרום לבן אדם להאמין שהמחשבות שלו מוקרנות לאדם אחר או שמספר פעולות שנעשו באופן אקראי הובילו לתוצאה ידועה מראש.

בדרך כלל אומנות חושים מתבססת על שליטה בתודעה, של האחר. זו מתחלקת לקליטה חושית, זיכרון ועיבוד מידע. מכיוון שלאנשים יש סתירות, עיוותים, תפיסות ואמונות שגויות באשר לתודעה, אמן חושים לאירועים יכול לנצל זאת ולהותיר אותם נדהמים על ידי יצירת אשליות.

לשם כך הוא מפתח מיומנויות שונות כמו קריאת שפת גוף, הסחת דעת, שיטות הסתרה, הדמיה ואשליות אופטיות, שימוש באביזרים תמימים לכאורה שמכילים טכנולוגיה לה האנשים לא מודעים ועוד.

לסיכום

התשובה לשאלה מהו החוש השישי יכולה לקבל אינטרפרטציות שונות, אך כל פרשנות תמיד מתייחסת לתפיסה של האדם, לתודעה שלו וליכולת שלו לקבל מידע.

אמן טלפתיה או אמן חושים רותם את העיוותים והסתירות שיש לאנשים באשר לתפיסת התודעה, ואם הוא טוב מספיק, הם תמיד ישאלו "איך הוא הצליח לעשות את זה"?

שתף באמצעות
דילוג לתוכן