מה ההבדל בין קוסם ומנטליסט

האם חיזוי העתיד וטלפתיה הם בגדר כוחות על?

משחר ההיסטוריה אנשים נהנו לראות מופעי היפנוזה, טלפתיה, קסמים ועוד. המיומנויות שמפגין אמן חושים על הבמה הנן בגדר חוש שישי או כוח – על בעיני הקהל, ותמיד יש בטריקים שהוא מציג אלמנט של מיסתורין, שמעורר סקרנות ופליאה. בשורות הבאות תקראו מה ההבדל בין קוסם ומנטליסט, ואילו מיומנויות הופכות את המנטליסט לאמן חושים פנומן.

מה ההבדל בין קוסם למנטליסט?

  1. מיקוד – ההבדל העיקרי בין מנטליסט לקוסם הוא סוג הטריקים שהם מבצעים. הקוסם עשוי לעלות על הבמה ולהוציא שפן מהכובע או לחצות אישה לשניים, אך המנטליסט לעומתו יגרום לקהל להאמין שיש לו כוחות מיוחדים כמו יכולת לקרוא מחשבות או לנבא את מה שעתיד לקרות.

    מכיוון שמנטליסטים חייבים ללמוד את אומנות השכנוע, ההשפעה של המופע שלהם תלויה במידה רבה גם בקהל. טריק של קוסם, לעומת זאת, הוא תוצאה של הטעית הקהל ואחיזת עיניים.

  2. סגנון – מכיוון שלמנטליסט ולקוסם יש מטרות שונות, גם סגנון המופע יהיה שונה. לדוגמה, מופעי קסמים עשויים להכיל אלמנטים שונים מתוך עולם התיאטרון – המופע נערך על במה, משולבים בו מוזיקה, תלבושות, אלמנטים דרמטיים וכדו'.
    לעומת זאת, במופע של המנטליסט יש דגש על אינטראקציה אישית עם הקהל ויצירת נרטיב, אשר המטרה שלהם היא לשכנע את הקהל שלא נעשה שימוש בתחבולות כלשהן.

    המנטליסטים רוצים שהקהל שלהם יאמין באפשרות שיש להם כוחות על – טבעיים או, לכל הפחות, להיות כל כך נדהם, שלא יוכל לתת שום הסבר הגיוני לאופן ביצוע הטריק.

  3. תפיסת קהל – אף על פי שקוסמים ומנטליסטים טובים מרשימים באותה מידה, בדרך כלל הקהל יציג פרשנויות שונות למופעים שלהם. רוב האנשים מודעים לכך שטריקים קסומים הם אשליות, ולכן יתהו באשר לאופן הביצוע שלהם. חלק מהצופים אף עשויים לנחש כיצד הטריק בוצע. לעומת זאת, בתום המופע של המנטליסט הקהל ימשיך לתהות "איך הוא ידע"?

החוש השישי

הבדל נוסף בין קוסם למנטליסט טמון בחוש השישי, שמוגדר בתור היכולת לקלוט מידע פאראפסיכולוגי (מידע שמעבר לפסיכולוגיה), שלא באמצעות 5 החושים – הטעם, הריח, השמיעה, הראייה והמישוש.

החוש הזה נוגע בתחומים שונים שבהם מתמחה המנטליסט, כמו טלפתיה, קריאת מחשבות, טלקינזיס (היכולת להזיז חפצים באמצעות כוח המחשבה), היכולת לחזות את מה שעתיד לקרות ועוד. אף על פי שכל היכולות הללו נתפסות כיכולות על – טבעיות, ניתן ללמוד אותם ולשפר את היכולות באמצעות תרגול טכניקות שונות.

לסיכום

התשובה לשאלה מה ההבדל בין קוסם למנטליסט מתמקדת במיומנויות האמן, במטרת המופע ובמהות המופע. אם נרצה לענות על השאלה במשפט אחד, נוכל לומר שהקוסם עוסק בחפצים, ואילו המנטליסט באנשים.

אין ספק, שחלק מהמנטליסטים הם קוסמים, ולהיפך. ובעוד שההבדלים הללו מספיקים כדי לטעון שמנטליזם וקסם הם צורות שונות לחלוטין של אומנות הבמה, ניתן לטעון דבר אחד בוודאות: שניהם מצריכים מידה לא מבוטלת של מיומנויות וכשרון אדיר בעמידה מול קהל ויכולת לרתק את הצופים לכל טריק שהם מבצעים.

עם זאת, מיומנויותיו של המנטליסט כוללות טכניקות זיכרון מתקדמות, קריאת שפת גוף ברמה גבוהה מאוד, מיומנויות השפעה מילוליות, היפנוזה, דמיון מודרך, סוגסטיות, טלפתיה, קסמים בקלפים וקריאת מחשבות וכמובן, הרבה מאוד כריזמה.

שתף באמצעות
דילוג לתוכן