ערכים

ערכים הוא אחד מהנושאים המרכזיים והחשובים ביותר בהתפתחות אישית. למעשה, הנושא הזה הוא עד כדי כך חשוב, שאם הייתם אומרים לי שאתם מתכוונים לקרוא רק מאמר אחד מבין כל המאמרים שאני מפרסם, הייתי אומר לכם לקרוא את המאמר הזה.

בתהליכי אימון והתפתחות אישית נהוג להגדיר מטרות ולבנות תוכנית עבודה להשגתם, אולם מה הטעם בהגדרת מטרות, אם אנחנו לא יודעים מי אנחנו ומה הם הדברים החשובים לנו ביותר בחיים. יתרה מכך, פעמים רבות המטרות שלנו משתנות ברגע שאנחנו לומדים להכיר את עצמנו טוב יותר. באופן אישי, בכל שלב בחיים שלי, ודאי מהשלב שבו בחרתי להיות אמן חושים, הקפדתי שהמטרות שלי יהיו בהלימה אחת עם הערכים שלי. אז בואו נראה למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים 'ערכים' ולמה הנושא הזה חשוב כל-כך.

ערכים הם מערך של עקרונות מנחים. הם מגדירים את הזהות העצמית שלנו, משפיעים על הצורה שבה אנחנו חושבים ומרגישים ולמעשה מסבירים מדוע אנחנו מתנהגים כפי שאנחנו מתנהגים. אנחנו במדינת ישראל נוהגים להשתמש בביטוי 'מלח הארץ' כדוגמא למישהו שהוא מטובי בנינו ושיש לו "ערכים טובים". אולם בהתפתחות אישית אנחנו לא מתכוונים לערכים במובן הנאור או ההומני אלא לערכים במובן של שווי או של חשיבות. כשאנחנו אומרים שלמשהו יש ערך עבורנו, אנחנו למעשה מתכוונים לומר שהדבר הזה שווה לנו הרבה, שהוא משמעותי עבורנו, כאשר השווי או המשמעות יכולים להיות חומריים והם יכולים להיות רגשיים.

ערכים עפ"י מילטון רוקיץ'

מי שנחשב למומחה עולמי בתחום הערכים, שאגב מכנה אותם בשם 'אמונות מתמשכות', הוא הפסיכולוג האמריקאי מילטון רוקיץ' שחקר את הנושא קרוב לחמישים שנה ופרסם את התיאוריה שלו בשנת 1973. מילטון גילה שכל בני האדם חולקים ערכים בסיסיים זהים ומה שמשתנה מאדם לאדם ומחברה לחברה הוא סדר העדיפות שלהם. ישנן עשרות ואולי אפילו מאות דוגמאות של ערכים, ומילטון מחלק אותם לשתי קבוצות.
1. ערכים טרמינאליים – תוצאות רצויות, כלומר מה אנחנו רוצים להשיג.
2. ערכים אינסטרומנטאליים – דרכי התנהגות, כלומר איך אנחנו משיגים את מה שאנחנו רוצים.

המורכבות של ערכים

מאחר ובני האדם הם יצורים מורכבים, רב-מימדיים, הרי שלכל אחד מאיתנו אין ערך אחד שמוביל אותנו אלא תמהיל של ערכים שמאפיין אותנו, שמגדיר את הזהות העצמית שלנו ושלמעשה בא לידי ביטוי בהתנהגות שלנו. אבל ממש כמו בתהליך של reverse engineering, זה גם פועל בכיוון ההפוך. אם אדם מתנהג בצורה מסוימת, ניתן וכדאי להסיק מכך על הערכים שלו. המורכבות והרב מימדיות הזו באה לידי ביטוי בהיבט נוסף. בהחלט ייתכן מצב שבו ישנו קונפליקט בין שני ערכים שלנו. אחד הדברים הנפלאים ביותר לדעתי שפרויד אמר זה שברגע שאדם משלים עם העובדה שיש בתוכו ערכים שיש ביניהם קונפליקט ושזה תמיד עשוי להיות כך, כלומר שלא ערך אחד צריך "להביס" ערך אחר, זה השלב שבו האדם מגיע לבגרות נפשית.

ערכים "רגילים" וערכי ליבה

אחת השאלות שאני נשאל פעמים רבות היא האם ערכים ניתנים לשינוי. ובכן, לכל אחד מאיתנו ישנם ערכים "רגילים" שהם הדברים החשובים לנו ביותר בחיים. אולם בתקופות חיים שונות חשיבותם של הערכים הללו משתנה, או שערכים אחרים תופסים את מקומם. כך למשל, כבני נוער היו לנו ערכים מסוימים, כסטודנטים יש לנו ערכים אחרים וכבעלי משפחה ערכים שונים לגמרי. יחד עם זה, ישנם ערכים שלא ישתנו לעולם. לערכים האלו אני קורא 'ערכי ליבה'. אלו ערכים שעומדים במבחן הזמן ושלעולם לא ישתנו. מה שישתנה הן הדרכים שבהן הערכים הללו יבואו לידי ביטוי בחיינו. לדוגמא: אם יצירתיות הוא ערך ליבה עבורי, אז פעם הוא יבוא לידי ביטוי בצורה שבה אכתוב תסריט לסרט קולנוע, פעם הוא יבוא לידי ביטוי בצורה שבה אעביר הרצאה ופעם הוא יבוא לידי ביטוי בצורה שבה אכתוב ברכת יום הולדת. אבל הערך 'יצירתיות' תמיד יהיה שם. ערכי הליבה הם הערכים שעוברים כחוט השני לכל אורך חיינו. הם הDNA הערכּי שלנו.

זיהוי הערכים שלנו

זיהוי הערכים שלנו חשוב מאוד, מאחר וככל שנכיר אותם טוב ונפעל על פיהם, כך יהיה לנו קל יותר לקבל החלטות. אם אני יודע שאני אדם שהערכים 'יסודיות' ו'מקצועיות' חשובים לו, סביר להניח שלא אסתדר עם שותף עסקי שמעגל פינות. ואם אני אדם שהערך 'יצירתיות' חשוב לו, סביר להניח שלא אסתדר בעבודה בחברת ביטוח (ואלוהים עדי שניסיתי) וכו'. זה לא אומר שאין יוצאים מן הכלל. אך זכרו שהיוצא מן הכלל, מעיד על הכלל. והעיקר – אם בחרתם לקיים אינטראקציה עם מישהו שערכיו שונים משלכם, רק היו מודעים לכך.

כדי לזהות את הערכים שלנו, אני מזמין אתכם לאמץ את שאלת הזיהוי מתוך הספר "לנצח נבנו" של ג'יימס קולינס וג'רי פוראס. הספר אומנם דן בערכים בארגונים, אך להזכירכם מהמאמר מבוא להתפתחות אישית, חלק גדול מהיווסדו של תחום האימון הוא בארגונים. וזו השאלה – אם הנסיבות יהיו כאלה שהסביבה החיצונית תחדל לתגמל אותי, או אפילו תעניש אותי, על כך שאני מקיים ערך מסוים, האם אמשיך לקיים אותו? אם התשובה היא לא – זהו אינו ערך ליבה. שאלות מצוינות נוספות הן שאלות כמו 'מה מניע אותי לעשות דברים?' (מניע, מלשון מנוע. כמו ברכב, מה הדבר שגורם לכם לזוז), 'מה אני עושה שגורם לי להרגיש שהזמן חולף במהירות?', 'מה גורם לי לרצות לקום בבוקר?', 'מהו הדבר שחייב שיתקיים בחיי', או לחילופין, 'מהו הדבר שבלעדיו חיי הם חסרי משמעות?'. רמז – התשובות לשאלות הללו מסתתרות בסיטואציות שבהן עשיתם מעל ומעבר למה שנדרשתם, גם כשנתקלתם בקשיים.

כשאתם מזהים את הערכים שלכם בכלל ואת ערכי הליבה בפרט, כדאי לזכור כמה קווים מנחים. ערך צריך להיות פשוט, בהיר, ישיר ורב עוצמה. לרב זוהי מילה אחת. לעיתים זהו צמד מילים כמו הערך 'הגשמה עצמית'. מומלץ לנסח בין 3 ל-6 ערכי ליבה כדי לשמור על מיקוד. והחשוב מכל – לא יוצרים ערכים. מגלים אותם. וזה לוקח זמן! זכרו – ערכים אינם זקוקים להצדקה רציונלית. ערכים הם מי אנחנו באמת ולא מי היינו רוצים להיות או מי העולם בחוץ חושב שאנחנו צריכים להיות. ערכים הם לא "טובים" או "רעים". תוכן הערך אינו חשוב, אלא עד כמה הוא אותנטי, עד כמה אנחנו מאמינים בו, עד כמה אנחנו חיים אותו בעקביות ומבטאים אותו בכל מעשינו. ערכים הם המצפן הפנימי שלנו. אין זה אומר שאנחנו מתעלמים מהמציאות או מהסביבה. זה רק אומר שבכל מגע איתה, אנחנו מונחים ע"י המצפן הזה. וקצת כמו בכפתור עמעום, ברב הפעמים ניתן 'להחליש את העוצמה' של ערכים מסוימים.

ערכים וחברות

ערכים הם לא נחלתם הבלעדית של אנשים פרטיים. גם לחברות יש ערכים ולמעשה, הם אפילו היו כאן קודם. הערכים של חברות בדר"כ יבואו לידי ביטוי בחזון שלהן. בנוסף, בדר"כ קל יותר לנסח חזון לחברות מאשר לאנשים פרטיים, מאחר והחזון של חברות מוכוון בדר"כ ערכים חיצוניים, בעוד החזון של אנשים פרטיים מוכוון בדר"כ ערכים פנימיים.

ערכים חיצוניים

אם תחשבו על זה לרגע, הערכים שדנתי בהם עד עכשיו, הם כולם ערכים "פנימיים". כלומר ערכים שמייצגים את מי שאנחנו. יחד עם זה, אנחנו הרי יודעים שאנשים לא תמיד מציגים את עצמם כפי שהם באמת, ולכן בואו נעשה את האבחנה בין ערכים "פנימיים" לערכים "חיצוניים".
ערכים פנימיים – ערכים שמביאים לידי ביטוי את העקרונות הפנימיים על פיהם אנו פועלים, כלומר הם מסבירים מדוע אנחנו מתנהגים כפי שאנחנו מתנהגים. כאן ציינתי שישנם ערכים "רגילים" שעשויים להשתנות עם הזמן ושישנם "ערכי ליבה" שעומדים במבחן הזמן.
ערכים חיצוניים הערכים אותם אנחנו מיחצנים לסביבה, כלומר מבליטים החוצה. זו הדרך שבה אנחנו מציגים את עצמנו ומוכרים את עצמנו לעולם. למעשה זוהי האסטרטגיה השיווקית שלנו.

בואו נניח כדוגמא שאני אדם שמרן. במילים אחרות, עפ"י המונחים שאנחנו כבר מכירים, יש לי ערך פנימי המוגדר כשמרנות. את הערך הפנימי הזה אני לא יכול לשנות. זה מי שאני. כל מה שאני יכול לעשות עכשיו הוא להחליט האם להציג את עצמי כפי שאני, כשמרן, כלומר לשמור על הלימה בין הערכים הפנימיים שלי לבין הערכים החיצוניים שלי, או האם להציג את עצמי בצורה שונה ואולי אפילו הפוכה לחלוטין, כלומר לקיים סתירה בין הערכים הפנימיים שלי לבין הערכים החיצוניים שלי. אבל זה לא מסתיים כאן. כשאנחנו משווקים את עצמנו לעולם, כלומר מחצינים ערכים חיצוניים מסוימים, הסביבה החיצונית יכולה לקלוט את הערך החיצוני כפי שרצינו והיא יכולה לקלוט את ההיפך הגמור. וכאן יכולים להתקיים ארבעה תרחישים.

1. אני אדם שמרן, אני מציג את עצמי כשמרן (הלימה בין הערך הפנימי לערך החיצוני) והסביבה קולטת שאני שמרן. זהו בעיני המצב האידיאלי.
2. אני אדם שמרן, אני מציג את עצמי כשמרן (הלימה בין הערך הפנימי לערך החיצוני), אך הסביבה קולטת אותי כאדם ליברלי. במילים אחרות, אני טועה ב"אסטרטגיה השיווקית" שלי מאחר ואני נתפס בעיני אחרים בצורה שונה ממה שאני רוצה להיתפס.
3. אני אדם שמרן, אני מציג את עצמי כליברלי (סתירה בין הערך הפנימי לערך החיצוני) והסביבה קולטת שאני אדם שמרן. במילים אחרות, אנשים אחרים "לא קונים" את האסטרטגיה השיווקית שלי.
4. אני אדם שמרן, אני מציג את עצמי כליברלי (סתירה בין הערך הפנימי לערך החיצוני) והסביבה קולטת שאני אדם ליברלי. כלומר, אני מצליח להטעות אחרים ולגרום להם לחשוב עלי משהו שהוא לא נכון. במילים אחרות, אני מצליח באסטרטגיה השיווקית שלי, אך אני שואל אתכם – באיזה מחיר?

ערכים חיצוניים יוצאים מנקודת הנחה שכמות המשאבים בעולם מוגבלת ולכן אנחנו צריכים לשווק את עצמנו כדי לשים את ידינו על אותם משאבים. ברובד עמוק יותר, ערכים חיצוניים מבטאים את האופן שבו אנחנו מנסים להשיג דברים בעולם, במטרה לספק את הערכים הפנימיים שלנו. זו נקודה מהותית למחשבה.

המודל שהצגתי כאן, הוא מובנה ומכני מאוד והוא נועד רק כדי לנסות ולפשט את מחשבותיי בנושא. יחד עם זה, ברור לי שהמציאות אינה כזו. אני גם לרגע לא חושב שמעכשיו כל בני האדם בעולם יתחילו להציג את עצמם כפי שהם באמת. אם זה לא קרה עד היום, המאמר שלי ודאי לא ישנה זאת. מה גם, שגם אני לא חף מכך ואני אהיה הראשון להודות בזה. יחד עם זה, אני חושב שזה בהחלט משהו לשאוף אליו. אחרי הכל, בסופו של דבר אנחנו רוצים שאנשים יתחברו אלינו בגלל מי שאנחנו ולא בגלל מי שהיינו רוצים להיות. היה זה הסופר אוסקר וויילד שתיאר זאת בצורה מושלמת – "היה אתה. כל האחרים כבר תפוסים". חוץ מזה – אם האסטרטגיה השיווקית שלנו לא עולה בקנה אחד עם הערכים שלנו, לא משנים את הערכים, משנים את האסטרטגיה.

לסיכום

אם ערכים הוא "מפתח" נוסף בצרור המפתחות שלנו בהתפתחות אישית, הרי שבעיני הוא מפתח מאסטר, שכן לרב התשובות לשאלות החשובות נמצאות שם. הפילוסוף הספרדי קרלוס ריילס תיאר זאת בצורה מושלמת – "ערכים לבני אדם הם כמו שורשים לעצים. ללא שורשים, עצים נופלים ברוחות סער עזות. ללא ערכים, בני אדם נופלים כשמכים בהם משברי היקום". הקונפליקטים הגדולים ביותר בחיינו, בין שמדובר בדיסוננסים פנימיים, בקונפליקטים בין-אישיים או בקונפליקטים סביבתיים, הם כאשר קיים חוסר מיתאם בין מה שאנחנו עושים לבין הערכים שלנו. כאשר אנחנו חיים עפ"י הערכים שלנו, ישנה תחושה של שלמות. של הרמוניה. מכאן – אושר הוא חיים תמידיים עפ"י הערכים שלנו. ולכן, לא מסכנים אותם!

ספרות מומלצת

לנצח נבנו / ג'יימס קולינס וג'רי פוראס
כח בלתי מוגבל, פרק 18 / אנתוני רובינס

שתף באמצעות
דילוג לתוכן