לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י

איש אשכולות. אני חושב שזה הביטוי הכי מזוהה עם לאונרדו דה וינצ'י. הפעם הראשונה שבה אני נתקלתי בביטוי הזה הייתה בבית הספר היסודי, בערך בגיל 10. אני זוכר שזה די הפתיע אותי. כילד אתה לומד שאם לאדם מסוים יש מקצוע והוא מורה לדוגמא, אז הוא מורה. אם הוא עורך דין, אז הוא עורך דין. ואם הוא צייר, אז הוא צייר. ופתאום אתה נתקל במישהו שחי כ-500 שנה לפניך ולא בחר להיות צייר או מדען או ממציא. הוא בחר להיות גם וגם וגם. לאונרדו הגדיר מחדש את המושג גאונות הגם לעומת עריצות האו. אבל איש האשכולות לאונרדו דה וינצ'י לא רק עסק בתחומים רבים. הוא הצטיין בכל אחד ואחד מהם והוא אפילו נחשב לפורץ דרך שחידש רבות בתחומים שבהם עסק.

קצרה היריעה מלהכיל את קורות חייו של האיש המדהים הזה ושיטוט מהיר באינטרנט או בערך הויקיפדיה עליו יעשו את זה הרבה יותר טוב ממני. במאמר הזה אני רוצה להתמקד בספרו של המדריך והמאמן הרוחני מייקל ג'יי גלב – 'לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י', בו הוא מתאר 7 עקרונות שהובילו את דה וינצ'י לצורת החשיבה המיוחדת שכל-כך אפיינה אותו.

שבעת העקרונות של לאונרדו דה וינצ'י לחשיבה גאונית

1. עיקרון הסקרנות – סקרנות היא דחף טבעי הקיים אצל כל בני האדם והיא למעשה הגורם המניע אותנו לרצות ללמוד כל הזמן דברים חדשים. אולם בעוד הסקרנות היא טבעית לילדים החוקרים כל דבר סביבם ושואלים על כל דבר 'למה?' כדי לגלות את העולם, הרי שככל שאנחנו מתבגרים, הסקרנות שלנו פוחתת. כאנשים בוגרים, אנחנו מרגישים שאנחנו כבר "מכירים את העולם" שבו אנו חיים ואם נותרה בנו מידה מסוימת של סקרנות, הרי שהיא בדר"כ מתמקדת בתחום עיסוקנו או בתחביבנו. עפ"י לאונרדו דה וינצ'י, על האדם לשמור על סקרנותו הכללית לכל אורך חייו. עליו להרחיב את אופקיו ולשמור תמיד על שאיפה עיקשת ללמידה מתמדת. כשם שמים העומדים במקום הופכים לעכורים ומעופשים, כך גם מוח שלא עושים בו שימוש מתנוון. הדרך הבסיסית והמהירה ביותר לגירוי הסקרנות שלנו היא לדאוג כל הזמן לשאול את עצמנו שאלות.

2. עיקרון ההתנסות העצמית – הידע והאמונות שלנו על העולם נובעים מהחוויות האישיות ומההתנסויות הפרטיות שלנו. אולם חלק לא מבוטל מהידע ומהאמונות הללו מקורם בידע קודם שרכשנו מניסיונם של אחרים. לדעת לאונרדו דה וינצ'י, התבססות על ידע קודם של אנשים אחרים, מגבילה את החשיבה, ולכן הוא מעודד אותנו לשאול את עצמנו כל הזמן מה מקורם של הידע ושל האמונות שלנו. בשאיפה שמרבית הידע והאמונות יתבססו על ההתנסויות האישיות שלנו, כלומר על דברים שחקרנו ובדקנו באופן עצמאי. לאונרדו טען שלמידה מניסיון אישי משמעה גם עשיית טעויות, ויחד עם זה, למרות הטעויות הללו, יש להפגין התמדה עיקשת בשאיפה לחוויות עצמאיות. כאן חשוב לי להוסיף, שדרך נוספת ומצוינת ללמידה, היא באמצעות סיפורים. ולהרחבה בנושא, אני מזמין אתכם לקרוא את הפוסט שלי 'משוואת הדרמה'.

3. עיקרון החושניות אין הכוונה לחושניות במובן המיני, אלא לחושניות מלשון חושים. כדי לקיים את עיקרון ההתנסות העצמית שצוין קודם, עלינו להיעזר בכל חושינו, מתוך הבנה ששימוש בכל החושים מעצים כל חוויה. החל בחוש הראייה, שהוא החוש המרכזי, באמצעות התבוננות וויזואליזציה (דימוי מודע של תהליכים ותוצאות), דרך חוש השמיעה באמצעות מוזיקה, חוש הטעם באמצעות אוכל, חוש הריח באמצעות ריחות של פרחים ובשמים וחוש המישוש באמצעות מגע.

4. עיקרון העמימות לאונרדו דה וינצ'י טען שהעולם שבו אנו חיים רווי בפרדוקסים, ניגודים, ספקות ואי ודאות. אצל לאונרדו הדבר בא לידי ביטוי בציורים שלו, מאחר והוא נהג לצייר מלאכים לצד דמויות גרוטסקיות. לאונרדו טען שבמקום להתעלם או להתנגד לניגודים ולספקות הללו, עלינו לקבל ולאמץ אותם. כולל ובעיקר את אלה הנמצאים בתוכנו. שנים אחריו, היה זה הפסיכואנליטיקאי פרויד שאמר שברגע שאדם משלים עם העובדה שיש בתוכו קונפליקטים ושזה תמיד עשוי להיות כך, זה השלב שבו הוא מגיע לבגרות נפשית.

5. עיקרון האומנות לעומת המדעכידוע, המוח של בני האדם מחולק ל-2 חצאים המכונים המיספרות. ולפי התאוריה המקובלת כיום, ההמיספרה הימנית אחראית על החלק היצירתי והאינטואיטיבי, בעוד ההמיספרה השמאלית אחראית על החלק של החשיבה ההגיונית והשיטתית. עפ"י התיאוריה הזו, אנשים שההמיספרה הימנית שלהם מפותחת יותר, יהיו אנשים יצירתיים בעלי דמיון מפותח. לעומתם, אנשים שההמיספרה השמאלית שלהם מפותחת יותר, יהיו אנשים פרקטיים ומציאותיים. מן הראוי לציין שישנם חוקרים שפוסלים את התיאוריה הזו, אך לענייננו, למרות שדה וינצ'י חי הרבה לפני התיאוריה על חלוקת תפקוד המוח, הרי שהוא דגל באיזון בין השניים ובחשיבה כל מוחית, כלומר חשיבה שמשלבת גם את ההיבט האומנותי (החלק הימני של המוח) וגם את ההיבט המדעי (החלק השמאלי של המוח). אצל לאונרדו הדבר בא לידי ביטוי בכל דבר שהוא עשה. מצד אחד חשיבה אומנותית שבאה לידי ביטוי בציורים שלו, ומצד שני חשיבה מדעית שבאה לידי ביטוי בשרטוטי האנטומיה ובהמצאות המדעיות שלו. זוכרים? שוב, גאונות הגם ולא עריצות האו.

6. עיקרון טיפוח הגוףרב האנשים אינם יודעים, אבל ללאונרדו דה וינצ'י היה כושר גופני מצוין והוא נהג לעסוק באופן קבוע ברכיבה, בשחייה ובסיף. פרט לכך הוא היה צמחוני ושלט בשתי ידיו. גם כאן טען לאונרדו שיש לשמור על איזון בין טיפוח הגוף לבין טיפוח הנפש. הדרך לעשות זאת בהיבט הגופני היא להקפיד על תזונה ולהתעמל באופן קבוע תוך כדי שילוב בין אימוני כח לבין אימוני סיבולת לב ריאה וגמישות, והדרך לעשות זאת בהיבט הנפשי היא להימנע מכעס, להשתדל להיות תמיד במצב רוח מרומם ולהתרחק מהוללות.

7. עיקרון הקשר – חשיבה מערכתית. כיצד כל העקרונות האחרים משתלבים אלו באלו, ממש כשם שהשלכת אבן לאגם יוצרת אדוות שכל אחת מהן משפיעה על האדוות האחרות. במילותיו של לאונרדו עצמו – הכל נובע מהכל, הכל עשוי מהכל והכל חוזר להכל.

ספרות מומלצת

לחשוב כמו לאונרדו דה וינצ'י, שבעה צעדים לקראת חשיבה גאונית – מייקל ג'יי גלב

שתף באמצעות
דילוג לתוכן