למידה

למידה היא חלק בלתי נפרד מהתפתחות אישית. וכשאני מדבר או כותב על למידה, אני לא מתכוון ללימודים במובן האקדמי, למרות שאלו יכולים להיות מעניינים ומספקים מאוד. בלמידה אני מתכוון לכל דבר חדש שאתם נתקלים בו ורוצים להפוך אותו לשלכם, לחלק מחייכם. במילים אחרות, למידה היא התהליך שבו אנחנו הופכים מידע כגון עובדות, פרטים ונתונים, לידע שהוא למעשה מידע אשר מצוי ברשותה של ישות בעלת תודעה. וידע הוא כח, שכן הוא מעמיד לרשותנו יכולות חדשות שמאפשרות לנו לעשות דברים שלפני כן לא יכולנו. גם כאשר אנחנו לומדים להכין תבשיל חדש מספר מתכונים מתרחש תהליך למידה. זהו אומנם תהליך למידה קצר טווח, ספציפי, ממוקד וייעודי למטרה מסוימת, אך זהו עדיין תהליך למידה. וכמי שבחר להיות אמן חושים, עברתי ואני עדיין עובר תהליכי למידה כל הזמן, בעיקר לפני שאני מעלה קטע חדש להופעה.

אסטרטגיות למידה

מהי הדרך הטובה ביותר ללמוד משהו חדש? התחום הזה מכונה 'אסטרטגיות למידה' ובוצעו בו המון מחקרים. המעניינים שבהם לדעתי מראים כיצד כל אחד מאיתנו מעדיף לרכוש מידע בצורה שונה – חזותי, שמיעתי או תחושתי. כלומר האם אנחנו מעדיפים לראות, לשמוע או להתנסות בעצמנו. אפילו בNLP לו הקדשתי מאמר שלם, ישנה התייחסות לנושא. במאמר הזה אני מציג בפניכם את השיטה שלי ללמידה, שהיא שילוב של מספר טכניקות ושעבדה עבורי מצוין בכל פעם מחדש, במשך למעלה משני עשורים.

טכניקות הלמידה שלי

הדבר הראשון שאני עושה כשאני רוצה ללמוד תחום חדש הוא לקרוא עליו – באינטרנט, בויקיפדיה, בפורומים, ובעיקר – בספרות מקצועית. זהו כמובן 'הרגל עשרת העמודים' לו הקדשתי את המאמר הקודם. יחד עם זה, למידה עצמית, אוטודידקטית, תיאורטית, היא הצעד הראשון בלבד. הדבר השני שאני עושה בתהליך הלמידה שלי הוא למידה כתוצאה מצפייה וחיקוי. כשהייתי בן 16 גיליתי את משחק הסנוקר וכך קרה שמדי מספר ימים הייתי הולך לשחק עם חברים. אני אמנע מכם את הפרטים (וממני את הבושה) של איך נראו המשחקים הראשונים שלי. אבל יש משהו אחד שאני כן יודע לעשות טוב. אני יודע ללמוד. במהלך השבועות הראשונים הייתי צופה כמעט מדי ערב בתחרויות סנוקר ששודרו בערוצי הספורט בטלוויזיה. ומה אתם חושבים שקרה במשחקים הבאים ששיחקתי? כמעט. עדיין הפסדתי. אבל שיחקתי הרבה יותר טוב מששיחקתי לפני הצפייה בתחרויות. הדבר השלישי שאני עושה הוא לחבור למנטור, שהוא אדם מקצועי עתיר ידע וניסיון בתחום שאותו אני רוצה ללמוד. מנטור טוב יכול לקצר תהליך למידה של שנים. הדבר הרביעי והאחרון בתהליך הלמידה שלי הוא כמובן התנסות אישית. זהו השלב שבו אני מרגיש שיש לי מספיק ידע ושאני יכול לצאת לשטח ולנסות את מה שלמדתי "על רטוב".

למידה מסתעפת ולמידה מתכנסת

תובנה חשובה בעיני בכל הקשור ללמידה, היא שיש להקפיד על למידה מסתעפת מצד אחד ומתכנסת מצד שני. למידה מסתעפת היא למידה "לרוחב", כלומר למידה של תחומים שונים או של נושאים שונים מאותו התחום, בעוד שלמידה מתכנסת היא למידה "לאורך", כלומר למידה מעמיקה ויסודית של תחום ספציפי, שהופכת אדם למומחה בתחומו. כך לדוגמא, אם הייתם רוצים להפוך לשפים, הייתי אומר לכם ללמוד בכל יום 3 מתכונים חדשים ולהקפיד שאחד מהם יהיה תבשיל, השני מאפה והשלישי קינוח. הסתעפות מצד אחד, התכנסות מצד שני. אם הייתם מעוניינים ללמוד שפה חדשה, הייתי אומר לכם ללמוד בכל יום 10 מילים חדשות ולהקפיד שחלקן יהיו אוצר מילים כללי, חלקן מהז'רגון המקצועי שלכם, חלקן מדקדוק ותחביר וכו'. שוב – הסתעפות מצד אחד, התכנסות מצד שני. אם תחשבו על זה לרגע, למידה מסתעפת ולמידה מתכנסת, יוצרות במוחכם "אוקיאנוס של ידע", שהוא בחלקו מים רדודים ובחלקו מים עמוקים. הלמידה המסתעפת, קרי מגוון התחומים שבחרתם ללמוד, היא כמובן "גודלו" של האוקיאנוס. הלמידה המתכנסת, קרי התחומים שבהם בחרתם להתמחות, הם "עומקו" של האוקיאנוס. כל שנותר לכם לעשות עכשיו הוא להרחיב את "אוקיאנוס הידע" הזה ולקבוע אילו חלקים בו יהיו רדודים ואילו עמוקים.

יכולות ליבה

לפני שאנחנו מסתעפים ומתכנסים, יש להקפיד על למידה של יכולות כלליות, יכולות ליבה. יכולות ליבה הן אותן יכולות שלא משנה מה גילנו ומהו תחום עיסוקנו, תמיד נצטרך אותן. יכולות ליבה בעיני הן יכולות כגון קריאה, כתיבה, למידה עצמית, תקשורת בין אישית, פרזנטציה, שכנוע, שימוש מינימלי בתוכנות מחשב ועוד. פיתוח יכולות כלליות, יכולות הליבה, משפר משמעותית את יכולות הלמידה של תחומי ההתמחות שתבחרו. אנאלוגיה טובה לכך מעולם תוכן אחר היא בנייה של בית. כאשר בונים בית, כל בית, תחילה יוצקים את היסודות שלו, את התשתית. לא משנה אם זה בית פרטי או דירה בבניין דירות, אם זה בית עם חדר אחד או ארמון עם עשרות חדרים. בכל בית ישנם יסודות ותשתית – צנרת, מים, חשמל, גז, ביוב, טלפון, אינטרנט וכו'. לאחר התשתית הזו ניתן לעצב את הבית ולהחליט באיזה צבע נצבע את הקירות, איך תיראה האמבטיה והאם השיש במטבח יהיה איטלקי או גרמני. במילים אחרות, יכולות הליבה שלנו הן "הפיגומים" שעליהם אנחנו בונים את יכולות ההתמחות שלנו.

למידה וזיכרון

למידה מתמדת משולה בעיני למצב שבו אנחנו מכניסים את המוח שלנו לחדר כושר מנטלי. בספרה של הפסיכולוגית ניצה שאול 'נפלאות הזיכרון ותעתועי השיכחה', מצוטטים דבריו של פרופסור ידין דודאי, לשעבר מנהל המעבדה לחקר המוח במכון ויצמן. פרופסור דודאי מציין שהמוח שלנו כולל רשתות ענקיות של תאי עצב כשכל תא מקושר לאלפי תאי עצב אחרים בדומה לרשת האינטרנט. תהליכי למידה יוצרים קשרים בין התאים בעוד הפסקת למידה מחלישה את הקשרים הקיימים ועקב כך גם פוגעת בזיכרון. לכן, אנשים שיקפידו ללמוד כל חייהם, כלומר יקפידו על תחזוקה של אותם קשרים בין תאי עצב במוח, יהיו מצוידים היטב לקראת גילם המבוגר מאחר וקצב ההזדקנות של מוחם יואט. עפ"י פרופסור דודאי, בתהליכי הלמידה יש להקפיד באופן תמידי על פעילות מוחית שכוללת פעילות ספורטיבית, פעילות אינטלקטואלית ופעילות רגשית מגוונת.

לסיכום

תהליכי למידה מסודרים מביאים לידע רב וזה נושא עימו את עול השיקולים, ההתלבטויות והספקות. אך הוא גם נושא איתו אחריות גדולה. ידע ללא ערכים, לא רק שאינו מועיל, אלא פעמים רבות אף מזיק. ברובד עמוק יותר, למידה משמעה ויתור על אגו. לא קל להודות בכך שאנחנו לא יודעים משהו. רובנו רוצים תמיד להיראות חכמים, יודעים, מבינים, בקיאים ומעודכנים. ולכן, להכיר בכך שאינך יודע משהו זה הצעד הראשון. הצעד השני הוא מוכנות להעביר את השרביט לאדם אחר כדי שילמד אותך את מה שאינך יודע, וזה חברים, דורש לא מעט אומץ. מטאפורה נפלאה בעיני מתוך ספרו של רובין ס' שארמה 'הנזיר שמכר את הפרארי שלו', היא אדם המחזיק בידו כוס מים. אדם שחושב שכוסו מלאה תמיד, לעולם לא ייתן למישהו אחר הזדמנות למלא לו את הכוס. לעומתו, אדם שחושב שכוסו מעט ריקה, תמיד ייתן למישהו אחר הזדמנות למלא לו את הכוס, כלומר ללמדו משהו חדש. כך ניתנת הזכות וההזדמנות ללמוד תמיד ומכל אחד. וכפי שנכתב בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות, דף ד' – "למד לשונך לומר איני יודע, שמא תתבדה ותאחז".

שתף באמצעות
דילוג לתוכן